Rodzaje felg samochodowych

Felgi samochodowe możemy podzielić na dwa podstawowe rodzaje: aluminiowe (ze stopów lekkich) i stalowe.

felgi samochodowe

Felgi aluminiowe (inaczej alufelgi) posiadają szereg zalet, m.in.:

  • poprawiają estetykę auta, nadając mu bardziej elegancki bądź drapieżny wygląd
  • są bardziej wytrzymałe, z powodu technologii ich wytwarzania i kontroli w procesie produkcyjnym
  • felgi aluminiowe można użytkować zimą, ponieważ posiadają one trzy warstwy: suchą warstwę bazową, koloru i powierzchni przezroczystej - bezbarwnego lakieru (felgi lakierowane). Czasem felgi poddawane są dodatkowo chromowaniu, przez co mocno się błyszczą. Dzięki tym warstwom nie są one narażone na działanie czynników agresywnych, np. soli, piasku. Przy dużych skokach temperatur są one mniej podatne na odkształcenia niż felgi stalowe. Należy wybierać te o prostym kształcie, dzięki czemu nie będzie się w nich zimą gromadziła sól i niechromowane oraz niepolerowane, żeby nie zwiększać ryzyka poślizgu
  • posiadają wyższą odporność na uderzenia niż felgi stalowe
  • lekkość masy felg aluminiowych (szczególnie tych z dodatkiem magnezu) wpływa korzystnie na komfort jazdy. Dzięki zmniejszonej masie „nieamortyzowanej” auta poprawiają się osiągi i znacząco zmniejsza zużycie elementów zawieszenia.
  • poprawiają chłodzenie elementów ciernych układu hamulcowego za sprawą zastosowanie w nich obręczy ze stopów lekkich wzoru budowy samej felgi aluminiowej oraz użycia materiału bardzo dobrze odprowadzającego ciepło. Felgi aluminiowe mają wpływ na poprawę cyrkulacji powietrza wokół tarcz oraz bębnów, a także na przyspieszenie ich chłodzenia, a co za tym idzie- na wyższą sprawność układu hamulcowego.

Felgi aluminiowe polecane są przede wszystkim kierowcom z zacięciem sportowym. Ich wadą jest wysoka cena (od kilkuset do kilku tysięcy złotych).

Alufelgi dzielą się na: odlewane (stop w formie ciekłej jest wlewany do formy), kute (felgi powstają przez wykucie z gorącego stopu) i wyciskane (z zimnego stopu zagęszczonego aluminium). Najdroższe i najmocniejsze są te ostatnie. W wyścigach stosuje się alufelgi z ultralekkich stopów i magnezowe (np. SUPERTURISMO firmy O-Z Racing), zaś w rajdach- głównie kute (np. AEZ Forge A).

Felgi stalowe składają się z części zewnętrznej (czyli felgi „właściwej”) oraz z elementu mocującego, który łączy tę zewnętrzną część z osią pojazdu. Wszystkie elementy zespawano, eliminując jednocześnie oddziaływanie mechaniczne miejsc ze sobą połączonych w celu zapewnienia większej integralności konstrukcyjnej w trakcie jazdy. Ten rodzaj felg kierowcy stosują najczęściej.

Felgi aluminiowe oraz stalowe muszą posiadać określone dane techniczne. Różnice ich doboru są następujące:

  • dobór felg aluminiowych pozwala na dozę dowolności, w tym przypadku można kierować się wzorem, kolorystyką czy średnicą
  • dobór felg stalowych podporządkowany jest ściśle określonym parametrom technicznym (rozmiar obręczy, liczba i rozstaw śrub, ET, czyli odsadzenie czy offset, otwór centralny, kołnierz ochronny)

Jeśli chodzi o konstrukcje felg to najpopularniejsze są felgi jednoczęściowe, które są tańsze i bardziej wytrzymałe niż rzadsze na naszych ulicach felgi dwuczęściowe (używane w sporcie), dwuczęściowe hybrydowe czy hybrydowe. W wypadku poważnego uszkodzenia felgi jednoczęściowej wymagana jest wymiana całej felgi. W większości produkowane metodą kucia felgi trzyczęściowe przeznaczone są głównie dla limuzyn segmentu premium lub sportowych aut.

Należy pamiętać o regularnym czyszczeniu felg, ponieważ nawet najpiękniejsze auto może stracić na wartości przez brudne, zaniedbane felgi. Można także zainwestować w najnowszą technologię i wybrać felgi aluminiowe w nanotechnologii. Pokryte są one lakierem Nano Tec Briliant Silver, który posiada właściwości hydrofobowe, przez co cząsteczki wodnistych lub oleistych cieczy zbierają się w krople i spływają. Chroni to felgę AEZ Raver przed brudem oraz uszkodzeniami. Ten rodzaj felg polecany jest posiadaczom samochodów klasy średniej oraz wersji kompaktowych, lubiących czysty i sportowy wygląd felg.