Opony samochodowe

Opona jest elementem auta składającym się z odpowiadającego za przyczepność do nawierzchni bieżnika, złożonej z wielu warstw kordy osnowy, zapobiegającego deformacjom opasania i stykającej się z felgą stopki.

opony samochodowe

Historia powstania opony sięga 1839 roku. Wtedy to Ch. Goodyear podczas procesu wulkanizacji kauczuku stworzył gumę. 7 lat później R.W. Thompson opatentował oponę pneumatyczną dętkową. W 1922 roku stworzono opony wysokociśnieniowe, zaś dwa lata później- niskociśnieniowe. W 1946 roku firma Michelin wynalazła opony radialne, a rok potem przedsiębiorstwo Goodrich Corporation zaprezentowało opony bezdętkowe. Rok 2000 był momentem pokazania przez firmę Michelin systemu PAX, pozwalającego na kontynuację jazdy z przebitą bądź też z pozbawioną ciśnienia oponą.

Opona samochodowa zapewnia odpowiednie prowadzenie samochodu i stabilizację kierunku jazdy, przenosi napęd, odpowiada za podstawową amortyzację w czasie jazdy oraz kontakt pojazdu z podłożem.

Opony samochodowe możemy podzielić na:

Ze względu na porę roku

  • zimowe
  • letnie
  • całoroczne

Ze względu na zastosowanie

  • dostawcze
  • osobowe
  • terenowe

Ze względu na kształt bieżnika

  • slicki (gładkie)
  • rowkowe (z układem płytkich rowków)
  • klockowe (z wydatnym bieżnikiem przypominającym nieco wibram)
  • kolcowe (z metalowymi kolcami)
  • deszczowe (ze wzorem bieżnika, który zapewnia bardzo wydajne odprowadzanie wody spod koła)
  • błotno-śniegowe (z bardziej miękkich gatunków gumy oraz specjalnym bieżnikiem umożliwiającym dobrą przyczepność na błocie śniegowym i samym śniegu)

Ze względu na budowę wewnętrzną

  • Diagonalna - dzięki niej rośnie komfort jazdy, a jej boczne ścianki są odporniejsze na uszkodzenia mechanicznie; zwiększa za to zużycie paliwa i zmniejsza precyzję prowadzenia auta.
  • Radialna (promieniowa) – pozwala ona na precyzyjne prowadzenie pojazdu i mniejsze zużycie paliwa, lecz ma niską odporność na uszkodzenia mechaniczne.
  • Dętkowa
  • Bezdętkowa
  • „Runflat” (ma wzmocnione boki, dzięki czemu zmniejsza się jej ugięcie podczas utraty ciśnienia)

Trwałość opon samochodowych zapewnia im właściwe ciśnienie. Utrzymanie go w podanych przez producenta wartościach pozwala na zachowanie odpowiedniego styku opon z nawierzchnią drogi. Nieprawidłowe ciśnienie w ogumieniu powoduje nadmierne zużywanie się bądź uszkodzenie opony. Kontrolowany stopień zużycia i poziom ciśnienia w oponach zapewnia komfort i bezpieczeństwo podróży.